2009. január 9., péntek

Egy kis nosztalgia... Mákos bejgli

    

  
Karácsonykor megsütöttem életem első bejglijét. Na jó, már tavaly is megpróbálkoztam vele, de akkor valahogy nem lett az igazi... Úgyhogy az ideit tekintem elsőnek. :-) Bár enyhén kirepedt az oldala, és nem is lett túl szabályos, mégis sikere volt, és persze megvolt a karácsonyi hangulat.
      
      
 Hozzávalók a tésztához:
   
  • 50 dkg liszt
  • 18 dkg vaj
  • 4 dkg cukor
  • 0,5 dkg élesztő + 1 evőkanál cukor + 1 dl langyos tej
  • 1 késhegynyi só
  • 1 egész tojás a tésztához
  • 1 egész tojás a kenéshez - ez majd csak később kell
A lisztet elmorzsoltam a vajjal és a cukorral. Az élesztőt a langyos cukros tejben megfuttattam majd a tésztához vegyítettem, hozzáadtam a tojást és a sót és jól összegyúrtam. Néhány órát a teraszon pihentettem a hidegben. (Csak óvatosan, nekem majdnem megfagyott.)
Amíg pihent a tészta, elkészítettem a tölteléket.
   
   
Hozzávalók a töltelékhez
   
  • 25 dkg cukor
  • 2,5 dl víz
  • 40 dkg mák
  • reszelt citromhéj
  
A vízből és a cukorból szirupot főztem, majd még forrón a mákra öntöttem. Reszelt citromhéjjal ízesítettem, de utólag azt mondom, egy kevés frissen facsart citromlé sem ártott volna bele. Nem lett túlságosan édes a töltelék, úgyhogy aki a gej-édeset szereti, növelje meg a cukor mennyiségét. Kerülhet bele mazsola is, de én ezt férjem finnyás ízlése miatt hanyagoltam. :-)
      
        
Nyújtás, kenés, tekerés
         
Pár óra múlva a tésztát három egyenlő részre osztottam és téglalap alakúra nyújtottam. A tölteléket is elharmadoltam, és késsel egyenként a lapokra kentem. A keskenyebbik oldalán kb. 1 cm-t visszahajtottam a tésztából majd feltekertem. A rudakat tepsire raktam, majd tojással megkentem és fél óráig meleg helyen hagytam száradni. Ezután újból lekentem tojással, majd kitettem a teraszra a hidegre, kb. háromnegyed órát hagytam száradni.
      
   
Sütés
      
A bejglik tetejét villával megszúrkáltam, majd 175 fokos sütőben sütöttem kb. 35-40 percig. Mivel elég gyorsan pirulni kezdett, a tetejükre borítottam egy darab sütőpapírt, úgyhogy szerencsére nem égett meg.
   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése