2011. május 15., vasárnap

Eperöntetes piskóta

    
 
Olyan lett ez a desszert, mint régen a "napközis piskóta", csak csokiszósz helyett eperöntettel. Az én ízlésemnek egy kicsit édes lett az eperdzsemtől, úgyhogy legközelebb friss eperből készítem majd a szószt.
  
Hozzávalók a piskótához:
  • 9 db friss tojás
  • 18 dkg porcukor
  • 20 dkg liszt (fele finom-, fele durumliszt)
  • 1 csapott mokkáskanál szódabikarbóna
  
A piskóta elkészítése:
  • A sütőt előmelegítettem 165 fokra.
  • Egy téglalap alakú tepsi alját kibéleltem szilikonos sütőpapírral.
  • A lisztet kimértem, hozzáadtam a szódabikarbónát, majd átszitáltam.
  • Kimértem a porcukrot, két külön tálkába: az egyikbe 12, a másikba 6 dkg-ot.
  • A tojásokat alaposan megmostam, majd kettéválasztottam őket egy-egy mély tálba.
  • A tojássárgákhoz hozzáadtam 12 dkg porcukrot, majd gépi habverővel habosra kavartam. (Kb. 5-6 perc.)
  • A tojásfehérjét gépi habverővel elkezdtem habbá verni, majd mikor már majdnem kész lett, hozzáadtam 6 dkg porcukrot, és kemény habbá vertem.
  • A tojássárgás habhoz hozzákevertem a liszt egyharmad részét, majd nagy méretű fakanállal óvatosan hozzáforgattam a tojásfehérjehab egy részét. Ezután megint egy rész lisztet, majd egy rész habot forgattam bele, majd megismételtem az utolsó adaggal. (A fehérjehabot óvatosan forgattam bele, nehogy összetörjön.)
  • A masszát a kibélelt tepsibe öntöttem és elegyengettem.
  • A tésztát az előmelegített sütőbe toltam, és összesen kb. 55 percig sütöttem. Az első 15 percben 165 fokon sült, majd visszavettem a sütőt 150 fokra, nehogy megégjen. A sütés vége felé, amikor kissé pirulni kezdett a piskóta teteje, kinyitottam a sütőt, és ráterítettem a piskótára egy darab sütőpapírt, nehogy megégjen.
  • Kb. 55 percnyi sütés után kézzel kicsit megnyomtam a piskóta tetejét, hogy megsült-e, és tűpróbával is ellenőriztem. (Ha jól átsült, a tészta rugalmas, és nem horpad be, a beledugott hústű pedig nem lesz ragacsos.)
  • Amikor a piskóta megsült elzártam a sütőt, és a sütőben hagyva félig nyitott ajtónál hagytam teljesen kihűlni. (Így nem horpadt be a piskóta teteje.) Végül kiborítottam a tepsiből, kettévágtam, majd felkockáztam.
  
Az öntet hozzávalói:
  • 1 üveg eperdzsem
  • 1 tasak bourbon vaníliás cukor
  • 3 teáskanál kukoricakeményítő
  • 3 dl tej
  
Az öntet elkészítése:
  • A vaníliás cukorból, a keményítőből és a tejből pudingot főztem, majd amikor kihűlt, habverővel hozzákevertem az eperdzsemet.
  • A kettévágott piskótakockák közepét vékonyan megkentem az öntettel, hogy ne legyenek túl szárazak. Tálaláskor a piskótát leöntöttem az eperöntettel és friss eperrel díszítettem.
     

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése