2012. december 14., péntek

Pozsonyi patkó

      
      
      
    
    
Az adventi készülődés jegyében sütöttem ezeket a mákos patkókat.
    
"Juhász Gyula: Karácsony felé
  
Szép Tündérország támad föl szívemben
Ilyenkor decemberben.
A szeretetnek csillagára nézek,
Megszáll egy titkos, gyönyörű igézet,
Ilyenkor decemberben.

   
…Bizalmas szívvel járom a világot,
S amit az élet vágott,
Beheggesztem a sebet a szívemben,
És hiszek újra égi szeretetben,
Ilyenkor decemberben.

      
…És valahol csak kétkedő beszédet
Hallok, szomorún nézek,
A kis Jézuska itt van a közelben,
Legyünk hát jobbak, s higgyünk rendületlen,
S ne csak így decemberben."
     
         
Hozzávalók a tésztához:
  • 40 dkg liszt + egy késhegynyi szódabikarbóna
  • 15 dkg vaj
  • 1 egész tojás
  • 2 tojás sárgája
  • késhegynyi só
  • 1 evőkanál porcukor
  • 2 evőkanál tejföl
  • 2 dkg élesztő + 1 teáskanál porcukor + 0,5 dl langyos tej
  • + 2-3 db tojás a kenéshez
   
Hozzávalók a töltelékhez:
  • 40 dkg darált mák
  • 2,5 dl tej
  • 25 dkg porcukor
  • 2 csomag bourbon vaníliás cukor
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 kávéskanál őrölt fahéj
        
Elkészítés:
  • Először a tölteléket készítettem el. A tejet a porcukorral felforraltam, hozzáadtam a mákot, a vaníliás cukrot, a fahéjat és a reszelt citromhéjat, alaposan összekevertem, és egy-két percig főztem. Félretettem hűlni.
  • Az élesztőt a porcukorral és a langyos tejjel elkevertem.
  • A liszthez hozzáadtam a szódabikarbónát és alaposan elkevertem. Beleszórtam a darabokra vágott vajat, és elmorzsoltam a liszttel.
  • A felfutott élesztőt a liszthez adtam, elkevertem, majd hozzáadtam a tojást és a tojássárgákat, a porcukrot és a tejfölt, majd tésztát gyúrtam belőle.
  • Egy nagy tálban lefedve kb. 2 órán keresztül pihentettem.
  • A fenti mennyiségű tésztából 20 db kifli lesz, ezért a tésztát 20 egyforma részre osztottam és golyókat formáltam belőlük.
  • A golyókat gyúródeszkán egyenként hosszúkás, ovális alakúra nyújtottam. A kinyújtott tésztákra kb. 1 evőkanálnyi rúd alakra formázott tölteléket tettem, majd a tésztát feltekertem és a töltött rudat kicsit megsodorgattam. A kifli két végét összenyomtam, és patkó alakra formázva a tészta "illesztésével" lefelé sütőpapírral bélelt tepsire sorjáztam.
  • A kifliket tojássárgájával megkentem, majd kb. fél órán át szobahőmérsékleten pihentettem. Ezután a kifliket tojásfehérjével kentem meg, és fél órán át hidegen pihentettem.
  • A kifliket hústűvel megszúrkáltam, hogy sülés közben a gőz eltávozhasson, majd 160 fokra előmelegített sütőben aranybarnára sütöttem. (Kb. 30 perc volt a sütési idő.)
     
    
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése